As part of my degree project, I have created a graphic novel about (my own) adoption. The series is set in colour, using mainly watercolours, and is aimed at adults. The book aims to criticise and expand the image of adoption through a personal perspective. I talk about the experience of being internationally and trans-racially adopted and what it was like to grow up as an Asian in a white family in northern Sweden. The theme spans a depiction of class, race, taste and betweenship, in particular through its aesthetics.
I have worked with many hybrids of images, symbols and signs, using the idea that images are there to communicate spoken and unspoken language. Certain images will be read by some, and others, by others. I have tried to work to create images that can be read by people with different experiences, backgrounds and cultures. I want the images to take over where the written language is limited or restrictive.
För mitt examensarbete har jag skapat en grafisk novell om (min egen) adoption. Serien är i färg, målad till största del i akvarell och riktar sig till vuxna. Boken ämnar kritisera och bredda bilden av adoption genom ett personligt perspektiv. Jag berättar om erfarenheten av att vara internationellt, transrasialt adopterad och hur det är att växa upp som asiat i en vit familj i Norrland. Inte minst genom estetiken spänner temat även över skildringar av klass, ras, smak och mellanförskap.
Jag har arbetat med hybrider av bilder, symboler och tecken. Med idén om att bilderna finns där för att bidra med ett talat och outtalat språk. Vissa bilder kommer läsas av några, och andra bilder, av andra. Jag har försökt arbeta för att skapa bilder som är läsbara av personer med olika erfarenheter, bakgrund och kultur. Jag vill att bilderna ska ta vid där det skrivna språket är begränsat eller begränsande.